Het geluksgevoel van een winnaar.

Berna Hazenbroek Rubriek: Communicatie
Geplaatst op 14-05-2019
Het geluksgevoel van een winnaar. Iedere communicatieprofessional droomt ervan: het winnen van een communicatieprijs. Dat is toch de kroon op je werk, de bevestiging dat je iets onderscheidends doet. Het overkwam mij afgelopen donderdag. Tijdens het jaarlijkse PBM-symposium ontving ik namens Centric Pension & Insurance Solutions de communicatieprijs van de pensioensector. Wat een feestje was dat!

We kregen de prijs voor de communicatie-aanpak bij mijn klant BPF Beton. Samen met bestuurslid Dick Slob en een gepensioneerde deelnemer van het pensioenfonds stonden we daar te shinen op het podium. Had ik het verwacht? Nee, wel gehoopt. We hadden een goed verhaal, zonder twijfel. Maar ja, je weet maar nooit hoe groot de concurrentie is want natuurlijk willen meer spelers in de pensioenmarkt zo’n prijs binnenhalen.

De jury was lovend
“De fragiele reputatie van de sector maakt het lastig om effectief te communiceren met deelnemers. Maatwerk, goed aansluiten op de belevingswereld van je deelnemers helpt daarbij. Er is inventiviteit nodig, en ook het lef om eens wat anders te proberen. De winnaar van dit jaar laat zien dat dat kan.” Wat een opsteker!

Verhalen brengen pensioen dichterbij
Ik geloof heel erg in de kracht van verhalen en dat is dan ook het thema van onze communicatie-aanpak. We vertalen het onderwerp pensioen via verhalen waarin een deelnemer zich herkent en die uit het leven zijn gegrepen. Echte verhalen van echte deelnemers. Die verhalen creëren we bijvoorbeeld met ontmoetingen tussen bestuursleden en deelnemers thuis of in de fabriek. Voor de jury was dat doorslaggevend: “Deze aanpak heeft geleid tot een groter vertrouwen in het fonds. Daarmee hebben ze gekozen voor een afwijkende benadering in pensioencommunicatie. Wat de jury aansprak in deze benadering is de keuze voor een beproefde, bijna retro-achtige aanpak in een tijd dat de nadruk in pensioencommunicatie steeds meer op digitaal is komen te liggen. Dat het een het ander kan versterken, blijkt uit een stijging van het websitebezoek van zo’n 50% na elke uitgave van het blad Voor nu en later.”

Oude wijn in nieuwe zakken
Daar waar alles draait om innovaties in technologie kwamen wij met een nieuw blad. Ja, daar kreeg ik vragen over. Natuurlijk ben ik fan van digitaal want dat is lekker meetbaar en je hebt mensen met één klik naar je website. Persoonlijk verdwaal ik altijd in die hippe digitale magazines waar je van boven naar onder en van links naar rechts schuift. Voor mij heeft een fysiek blad andere toegevoegde waarde. Mensen krijgen steeds minder post, dus het valt meer op dan een digitaal magazine in die steeds voller rakende mailbox. Een blad ligt op tafel en pak je vaker om door te bladeren. Ook anderen lezen mee. En ook vanuit offline kun je mensen mobiliseren naar online. Als je ze maar nieuwsgierig maakt, bijvoorbeeld met verhalen. Noem het retro, of oude wijn in nieuwe zakken. Voor BPF Beton werkt het in ieder geval. En natuurlijk omarmen we als IT-bedrijf technologie in innovatie deelnemersportalen. Maar het is juist de combinatie van oud en nieuw die elkaar versterkt.

Samen bereik je meer
“Hoe kom je nou op het idee voor aanpak”, vragen mensen mij dan. Wat dat betreft moet ik de credits geven aan het bestuur van dit fonds. Zij zitten zelf zo vol met verhalen en dat gaf mij de inspiratie en creativiteit om daar iets mee te doen. Ook het feit dat die bestuursleden bereid zijn om mee gaan naar de deelnemers thuis en in de fabriek is echt bijzonder. Het was dus de samenwerking die heeft geleid tot het winnen van deze prijs.

Dit succes smaakt naar meer, dat snap je.
Ik geniet nog even na van dit memorabele moment. Hopelijk is deze aanpak een voorbeeld is voor anderen. Het bewijst maar weer dat je niet groot hoeft te zijn en met grote budgetten hoeft te werken om leuke dingen te doen die effectief zijn. Gewoon heel simpel luisteren naar je doelgroep. Ik nodig je nog van harte uit om de korte documentaire (8 min) te bekijken waarmee we de case hebben ingediend. Veel kijkplezier!