Jongeren over pensioen: ver van je bed of nu al relevant?

Marleen Buijsman, Pensioenfederatie Rubriek: Communicatie
Geplaatst op 30-11-2018
Voor wie net begint met werken, lijkt pensioen nog heel ver weg. Toch is de eerste baan één van de veranderingen in je leven (‘life events’) waarbij het belangrijk is je te verdiepen in pensioen; zoals nagaan hoe de pensioenregeling eruit ziet. Met dit type informatie wil jongerenplatform ‘De Tijd van je Leven’ jongeren tussen de 25 en 35 jaar betrekken bij het onderwerp ‘pensioen’ en zo de reputatie van het product pensioen en pensioenfondsen verbeteren. Het online platform De Tijd van je Leven is een initiatief van de Pensioenfederatie en is sinds 2014 actief op social media.

De Tijd van je Leven wil jongeren meer bewust maken van het feit dat zij in loondienst pensioen opbouwen en wat dit voor hen betekent, om zo het draagvlak voor pensioen te vergroten. Dat doet ze door te wijzen op het belang van pensioen:

De Tijd van je Leven helpt je vooruitblikken. Vooral op de momenten waarop je een nieuwe weg inslaat. Benieuwd naar jouw financiële toekomst? Blik vooruit op Detijdvanjeleven.nl

Mooi meegenomen is dat de makers van De Tijd van je Leven zo ontdekken hoe ze pensioencommunicatie voor jongeren kunnen optimaliseren en herdefiniëren. Door de betrokkenheid en reacties op Facebook is direct duidelijk welke informatie relevant is voor de doelgroep en wat vragen of reacties oproept. De learnings worden gedeeld met de leden van de Pensioenfederatie. Dit is de top 3:

1. Actueel en relevant
De content moet relevant en aantrekkelijk zijn. Zo blijkt dat op informatie rond ‘life events’ zoals trouwen, scheiden en kinderen krijgen, vaak wordt geklikt. Pensioen is tenslotte voor de jonge doelgroep ook nu al relevant, waar het gaat om nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheid. Ook speelt het platform in op onderwerpen die actueel zijn, zoals het inzichtelijk maken van waardeoverdracht van kleine pensioenen en informatie over de goede beoordeling van ons pensioenstelsel toen het Mercer-onderzoek bekend werd. Maar ook nieuws dat pas in tweede instantie is gelinkt aan pensioen krijgt een plek op de site, zoals informatie over de balans werk- en privé in de week van de werkstress en het functioneringsgesprek vlak voor de zomerperiode.

2. The medium is the message
Beeld is van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de informatie. Zo zijn er één- minuut-filmpjes waarin pensioen kort wordt uitgelegd en zijn er regelmatig interactieve campagnes zoals de test ‘Welk pensioentype ben jij’ die leden van de Pensioenfederatie kunnen doorplaatsen op hun eigen websites.

3. Onafhankelijk en fris
De kracht van De Tijd van je Leven is de onafhankelijke uitstraling. Die zorgt ervoor dat de informatie op het platform als betrouwbaar wordt beoordeeld. Dat blijkt uit doelgroeponderzoek uitgevoerd door Centron in november 2017. Ook de aantrekkelijke en frisse vormgeving en het veelvuldig gebruik van beeld is een kracht. Het spreekt de doelgroep aan en draagt ook bij aan de verandering van het imago van pensioen.

[kader]
De Tijd van je Leven - cijfers
o Dit jaar al ruim 335.000 bezoekers. Van dit aantal is 30% herhaalbezoek.
o Bereik doelgroep 25-35 jarigen: 81% van het totaal aantal bezoekers van de website komt uit de doelgroep (dat groeit; het bereik in 2017 was 65%)
o Bezoekers: vrouw: 64,1% en man: 35,9%.
o Tijd besteed op de site is hoog, per bezoek gemiddeld 3 minuten.

Campagne voor nieuw woord voor pensioen
De najaarscampagne van De Tijd van je Leven riep jongeren op om een nieuw woord voor pensioen te bedenken. Daarmee worden ze gestimuleerd na te denken over wat pensioen eigenlijk is: geld voor later, een soort verzekering, een levenslange uitkering? De campagne heeft veel creativiteit losgemaakt. Woorden als oudpoet, levensloon of sekur laten zien dat, naast het feit dat pensioen geld is voor als je ‘oud’ bent, ook elementen als de levenslange uitkering en de zekerheid die een regeling biedt bij arbeidsongeschiktheid of overlijden een rol speelt bij de inzenders.

In totaal zijn er meer dan 260 woorden ingezonden. De woorden met de meeste stemmen werden beoordeeld door een jury die het woord ‘levensbedrag’ verkoos als beste woord. Het gekozen woord wordt geactiveerd in een Chrome extensie die na downloaden overal het woord ‘pensioen’ vervangt door ‘levensbedrag’. Zie www.detijdvanjeleven.nl/refreshpensioen.