PNO Media winnaar 12e PBM Communicatieprijs

Uitgave: Pensioen Bestuur & Management (PBM) nummer 3 2018

Rubriek: Communicatie
Geplaatst op 24-07-2018
PNO Media winnaar 12e PBM Communicatieprijs Op donderdagavond 17 mei werd in het Amsterdamse Planetarium voor de twaalfde keer de PBM Communicatieprijs uitgereikt. Winnaar werd PNO Media, het bedrijfstakpensioenfonds voor de creatieve sector en media. De vakjury onder voorzitterschap van Ron van der Jagt kende bovendien een eervolle vermelding toe aan Achmea Pensioenservices.

Tijdens de prijsuitreiking benadrukte de juryvoorzitter het belang van corporate communicatie en reputatiemanagement voor de pensioensector. “Je eigen positie als afzender van belangrijke pensioenboodschappen is van grote invloed op het effect ervan”, aldus Van der Jagt. “De fragiele reputatie van de sector maakt het lastig om effectief te communiceren met deelnemers. Maatwerk, goed aansluiten op de belevingswereld van je deelnemers helpt daarbij. Er is inventiviteit nodig, en ook het lef om eens wat anders te proberen. De winnaars van dit jaar laten zien dat dat kan.”

pno

PNO Media zet beproefd medium in: televisie

Dit niet-verplichtgestelde bedrijfstakpensioenfonds voor de Creatieve sector en Media is samen met RTL, een van de aangesloten werkgevers, op zoek gegaan naar de beste manier om medewerkers/deelnemers te informeren over pensioen, passend bij de doelgroep en met een heldere boodschap. Hieruit ontstond het idee van interactieve pensioentelevisie via een webinar. Actieve betrokkenheid van werkgever RTL – via promotie en activatie - leidde tot een groot bereik binnen een relatief jonge doelgroep. Een professionele productie zorgde voor kwalitatief hoogstaande televisie. Maar ook tot aansprekende resultaten, zowel qua bereik als gestegen pensioeninzicht.
Wat de jury daarnaast aansprak, is dat dit concept vrij eenvoudig en met een beperkt budget door elk ander fonds en werkgever(s) kan worden toegepast.

achmea

Achmea Pensioenservices heeft het niet over geld
De jury heeft een eervolle vermelding toegekend aan Achmea Pensioenservices. Deze uitvoerder van pensioenregelingen heeft het communicatieconcept ‘Leef je pensioen…’ ontwikkeld dat gericht is op de niet-financiële kant van pensioen. Doel is om mensen te inspireren en meer te betrekken bij pensioen, onder meer door te laten zien dat pensioen meer is dan een maandelijkse uitkering. Vraag die daarbij centraal staat: wat doet het met je als je pensioen dichterbij komt? Het ontwikkelde communicatieconcept biedt, op basis van grondig onderzoek naar de effecten van het ‘zwarte gat’, een praktische aanpak om de ‘warme kant’ van pensioen te belichten. Maar ook een mooie informatiebron waarin technologie, emotie en pensioenadministratie samenkomen.

De deskundige jury bestond uit prominente personen uit de pensioenwereld. Zij kennen de PBM Communicatieprijs toe als erkenning van een sterk, creatief en effectief communicatiebeleid.