Winnaar PBM Communicatieprijs 2019

Bpf Beton winnaar 13e PBM Communicatieprijs

Op donderdagavond 9 mei werd in het Amsterdamse Planetarium voor de dertiende keer de PBM Communicatieprijs uitgereikt. Winnaar werd Bpf Beton, het bedrijfstakpensioenfonds voor de Betonproductenindustrie. Tijdens de prijsuitreiking benadrukte de waarnemend juryvoorzitter het belang van een goed en hecht contact tussen fonds en deelnemers. “Juist als de deelnemer zich meer betrokken en gehoord voelt, zal hij ook eerder geneigd zijn om eens naar een site te gaan of zijn UPO te bekijken”, aldus Wijnanda Rutten.

De juryvoorzitter ging kort in op de huidige positie van de pensioensector: “De fragiele reputatie van de sector maakt het lastig om effectief te communiceren met deelnemers. Maatwerk, goed aansluiten op de belevingswereld van je deelnemers helpt daarbij. Er is inventiviteit nodig, en ook het lef om eens wat anders te proberen. De winnaar van dit jaar laat zien dat dat kan.” Gelet op het steeds verder uiteen lopen van de aard van de inzendingen, heeft de jury twee jaar geleden besloten om voortaan slechts één prijs uit te reiken en daarmee af te zien van de eerder gehanteerde categorieën.

Bpf Beton brengt pensioen dichterbij door verhalen
Bpf Beton is ervan overtuigd dat hun deelnemers eerder worden geboeid door verhalen over pensioen dan door pensioentekst met inhoudelijke – vaak ingewikkelde – informatie. Verhalen waarin een deelnemer zich herkent brengen het onderwerp dichterbij en leggen zo een basis om de noodzakelijke informatie wél effectief over te brengen. De verhalen worden gepubliceerd in een nieuw blad, Voor Nu en Later, en zijn uit het leven gegrepen. Daarnaast zijn er regelmatig ontmoetingen tussen bestuursleden en deelnemers, die hebben geleid tot een groter vertrouwen in het fonds. Daarmee hebben ze gekozen voor een afwijkende benadering in
pensioencommunicatie.
Wat de jury aansprak in deze benadering is de keuze voor een beproefde, bijna retro-achtige aanpak in een tijd dat de nadruk in pensioencommunicatie steeds meer op digitaal is komen te liggen. Dat het een het ander kan versterken, blijkt uit een stijging van het websitebezoek van zo’n 50% na elke uitgave van het blad. Al met al heeft een goede kennis van de eigen doelgroep geleid tot een effectieve aanpak van communicatie en een door de deelnemers zeer gewaardeerd contact met hun fonds. Dick Slob, bestuurslid van Bpf Beton, Edward Collée, deelnemer van het fonds en Berna Hazenbroek, die vanuit Centric de communicatie voor het fonds verzorgt, namen gezamenlijk de PBM Communicatieprijs in ontvangst.

De deskundige jury bestond uit prominente personen uit de pensioenwereld. Zij kennen de PBM Communicatieprijs toe als erkenning van een sterk, creatief en effectief communicatiebeleid.