Winnaar PBM Communicatieprijs 2019

Bpf Beton winnaar 13e PBM Communicatieprijs

Tijdens het PBM Pensioensymposium op 9 mei 2019 ontving BPF Beton de PBM Communicatieprijs voor hun retro-achtige aanpak van offline communicatie. Communcatieprofessional Berna Hazenbroek van Centric Pension & Insurance Solutions nam samen met PBF Beton bestuurslid Dick Slob en een gepensioneerd deelnemer van het pensioenfonds de prijs in ontvangst. 'Wat een feestje was dat!' zegt Hazenbroek. 'We stonden te shinen op het podium.'

Vernieuwend op een retro-achtige manier
BPF Beton haalt bij de deelnemers thuis verhalen op over hun pensioenbelevingen. Er werd een nieuw blad in het leven geroepen voor het pensioenfonds, waarin deze verhalen en bijpassende informatie over het pensioenfonds werden gedeeld. Zo werd nabestaandenpensioen tastbaarder door het verhaal van een weduwnaar te delen.

Hazenbroek licht graag toe waarom er voor BPF Beton gekozen werd voor een offline blad: 'Persoonlijk verdwaal ik altijd in die hippe digitale magazines waar je van boven naar onder en van links naar rechts schuift. Voor mij heeft een fysiek blad andere toegevoegde waarde. Mensen krijgen steeds minder post, dus het valt meer op dan een digitaal magazine in die steeds voller rakende mailbox. Een blad ligt op tafel en pak je vaker om door te bladeren. Ook anderen lezen mee. En ook vanuit offline kun je mensen mobiliseren naar online. Als je ze maar nieuwsgierig maakt, bijvoorbeeld met verhalen.'

Juryoordeel
Wat de jury aansprak in deze benadering is de keuze voor een beproefde, bijna retro-achtige aanpak in een tijd dat de nadruk in pensioencommuncatie steeds meer op digitaal is komen te liggen. Dat het een het ander kan versterken, blijkt uit een stijging van het websitebezoek van zo'n 50% na elke uitgave van het blad Voor nu en later. De fragiele reputatie van de sector maakt het lastig om effectief te communiceren met deelnemers. Maatwerk, goed aansluiten op de belevingswereld van je deelnemers helpt daarbij. Er is inventiviteit nodig, en ook het lef om eens wat anders te proberen. De winnaar van dit jaar laat zien dat dat kan.