Beschikbaar zijn

Uitgave: Pensioen Bestuur & Management (PBM) nummer 4 2019

SANDRA SMITS, Partner Mens&Kennis Rubriek: PFG (Pension Fund Governance)
Geplaatst op 19-09-2019
Beschikbaar zijn Het leuke van mijn werk – waarbij het behandelen van het onderwerp ‘feedback’ een terugkerend element is – is dat ik met regelmaat hoor wat mensen in elkaar waarderen. Een veel gehoorde kwaliteit is beschikbaarheid. Deze wordt zo vaak genoemd dat ik er soms een beetje verbaasd over ben. Het lijkt een voor de hand liggende eigenschap die je gemakkelijk kunt inzetten. Of toch niet?

Zelf waardeer ik iemand die beschikbaar is ook hoger. Ik merk namelijk dat het mij stoort als ik heel veel moeite moet doen om iemand te bereiken of dat die persoon telkens met zijn hoofd ergens anders is. Onze klanten duiden ‘beschikbaarheid’ in meerdere lagen: bereikbaar zijn, focussen en in het hier en nu aanwezig zijn.

Ironisch genoeg betekent voor het één beschikbaar zijn ook … voor veel andere dingen niet beschikbaar zijn. En dat laatste is bij mij soms net de crux. Ik vind het van nature niet fijn om ‘nee’ te zeggen. Als ik dan toch soms in de ‘ja’-valkuil stap, weet ik dat mijn algehele effectiviteit (en daarmee de waardering van mijn omgeving) lager wordt.

Waarschijnlijk heeft u als lezer een volle agenda. Waarin zich voortdurend onderwerpen aandienen waarmee iets moet. Bijvoorbeeld het thema van dit nummer big data en pensioenen. Stel dat uw fonds hier iets mee wil en dat u degene bent die dit oppakt. Laat u dan aan de andere kant ook iets los of doet u het ‘er even bij’? U bent gewaarschuwd: dat laatste gaat ten koste van uw beschikbaarheid en dat kost u waarderingspunten.